چگونگی خرید و انتخاب تسمه تایم

 

 

 

چگونگی خرید و انتخاب تسمه تایم

تسمه تایم را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو دانست که باعث حرکت روان می‌شود. همانند بسیاری از موارد باید به تسمه تایم نیز توجه شود و در زمان مقرر اقدام به تعویض آن کنید چرا که تعلل در این زمینه باعث ایجاد آسیب‌های جدی خواهد شد.

تسمه وظیفه کنترل جرکت میل سوپاپ را بر عهده دارد و به نوعی زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم می‌کند تا تجربه یک رانندگی لذت‌بخش برای شما فراهم شود. پارگی تسمه تایم باعث می‌شود آسیب جدی به پیشرانه وارد شود و ممکن است هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوید. زمانی که تسمه تایم پاره می‌شود سوپاپ‌ها در حالت باز قرار می‌گیرند و پیستون هنگامی که به سمت بالا حرکت می‌کند به سوپاپ‌ها برخورد می‌کند و باعث کج شدن می‌شود.

برخی از خودروهای مجهز به تسمه تایم هستند بنابراین نگرانی از بابت پاره شدن تسمه وجود ندارد و میتوان آنها را مادام‌العمر دانست.در برخی موارد نیز تسمه تایم با عملکرد واترپمپ نیز هماهنگ است بنابراین پاره شدن تسمه تایم باعث وارد شدن آسیب به واترپمپ نیز خواهد شد. بهتر است در زمان تعویض تسمه تایم با توجه به این که واتر پمپ نیز دارای عمر یکسانی است اقدام به تعویض این قطعه نیز کنید.

انتخاب و خرید

در صورتی که تسمه تایم خودرو شما پاره شده باشید بیشتر به این نکته پی می‌برید که باید در خرید و انتخاب تسمه تایم دقت بالایی به خرج دهید. با توجه به این که برندهای مختلفی در بازار وجود دارند ممکن است خرید و انتخاب کمی سخت شده باشد اما بهتر است برندهای مطرح در این زمینه را بشناسید. از جمله برندهای معروف ساخت تسمه تایم می‌توان به پاورگریپ گیتس، هانچانگ، فونکس، دایکو، دانگیل، کانتیننتال اشاره کرد ضمن این که برندهای مطرح خودروسازی نیز قطعات خود را به صورت اصلی نیز ارائه می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیوندای و تویوتا اشاره کرد. پس از انتخاب برند به گارانتی نیز توجه کنید به عنوان مثال تسمه تایم پاورگریپ ۸۰ هزار کیلومتر یا ۱۸ ماه دارای ضمانت و بیمه است و درصورتی که خسارتی به خودرو وارد شود بیمه آن را پرداخت می‌کند. هر چند که در کشور، گارانتی به خصوص برای قطعات خودرو به شدت مورد توجه قرار نمی‌گیرد بنابراین بهتر است تنها از برندهای مطرح مانند مواردی که در بالا اشاره شد خریداری کنید. به این نکته نیز توجه کنید که در زمان خرید کیت کامل را تهیه کنید؛ کیت کامل شامل سایر قطعات لازم مانند فولی، ‌هرزگرد و... است. نکات دیگری نیز مانند تعداد دندانه تسمه تایم، زاویه دندانه‌ها، گام دندانه، طول تسمه و جنس تسمه نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود اما در صورتی که نام و مدل خودرو را بگویید تسمه تایم مناسب را می‌گیرید بنابراین مهم‌ترین عامل در خرید برند معتبر است.

زمان تعویض

به صورت کلی سه حالت برای تعویض تسمه تایم وجود دارد. تعویض به صورت دوره‌ای که بهترین کار این است که طبق دفترچه راهنما در زمان اعلام شده اقدام به تعویض تسمه تایم کنید. دو حالت دیگر نیز وجود دارد که اگر تسمه تایم پاره شود و یا ایرادی در آن ایجاد شود باید اقدام به تعویض کنید. عموما عدد ۸۰ هزار کیلومتر برای تعویض تسمه تایم اعلام می‌شود هر چند که این مورد نیز با توجه به نوع و مدل خودرو می‌تواند تغییر کند. اگر مواردی نظیر نوسان دور موتور، فرسایش دندانه، استارت نخوردن، افزایش میزان گاز خروجی و روغن‌ریزی را مشاهده کردید بهتر است به تسمه تایم نیز توجه و آن را بررسی کنید.

قیمت

برند تسمه تایم تاثیر به سزایی در قیمت آن دارد بنابراین با قیمت‌های ارزان به سرعت وسوسه نشوید چرا که این قطعه بسیار حیاتی است و در خرید دقت کنید. در ارزان‌ترین حالت ممکن قیمت تسمه تایم از حدود ۷۰ الی ۹۰ هزار تومان برای خودرویی مانند پراید شروع می‌شود. قیمت این قطعه می‌تواند حتی در مواردی به ۱ الی ۲ میلیون تومان نیز برسد. به عنوان مثال تسمه تایم اصل تویوتا هایلوکس حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. کیت تسمه تایم برای خودرویی مانند تندر ۹۰ از برند کانتیننتال ۸۶۵ هزار تومان قیمت دارد. با توجه به این که قیمت تسمه تایم به شدت بالا است بهتر است آن را به موقع تعویض کنید تا علاوه بر خرید این قطعه متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵