علت داغ شدن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر ماشین چیست ؟

 

 

علت داغ شدن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر ماشین چیست ؟

 

بالا آمدن آمپر آب ماشین و داغ کردن موتور یکی از ترسناک‌ترین اتفاق‌هایی است که ممکن است در حین رانندگی تجربه کنید. این اتفاق حتی از پایین آمدن آمپر سوخت هم هولناک تر است. معطل شدن در گوشه خیابان از یک طرف و هزینه‌های سنگین تعمیر یک موتور معیوب از سوی دیگر این نگرانی را دوچندان می‌کند. اما بد نیست نگاهی به دلایل داغ کردن موتور خودرو بیاندازیم و بدانیم برای جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین چه باید کرد و در صورت داغ شدن موتور، چه کارهایی انجام دهیم.پس تا انتهای مقاله با فروشگاه لوازم یدکی  ماشین نو همراه باشید.

  ۵ علت داغ شدن موتور خودرو

خرابی ترموستات

ترموستات قطعه‌ای ساده با عملکردی نه‌چندان پیچیده است. این قطعه مابین رادیاتور و پیشرانه قرار می‌گیرد و وظیفه کنترل دمای آب و هدایت آن به پیشرانه را بر عهده‌دارد. یک ترموستات معیوب می‌تواند برای همیشه بسته بماند و مانع از رسیدن آب رادیاتور به اطراف موتور شود.

نبود روغن موتور در پیشرانه

روغن موتورعلاوه بر روان کنندگی عهده‌دار خنک کردن قطعات داخل موتور است. اگر به هر دلیلی خواه نشتی از واشر یا مشکلات آب‌بندی داخل سیلندرها روغن به نقاط دیگر وارد شود هم موجب روغن‌سوزی و ایجاد آلودگی زیاد می‌شود و هم با کاهش سطح روغن موتور سبب داغ کردن موتور می‌گردد. داغ کردن موتور می تواند موجب تاپ برداشتن پیستون‌ها شود که هزینه زیادی را بر دوش رانندگان خودرو می‌گذارد.

نفوذ هوا به سیستم خنک‌کننده پیشرانه

یکی از دلایل داغ کردن موتور خودرو وجود هوا در سیستم خنک‌کننده است. اگرچه این سیستم به‌صورت بسته عمل می‌کند اما با گذشت زمان مقداری هوا به آن وارد می‌شود. وجود هوای بیش‌ازحد در سیستم خنک‌کننده می‌تواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود.

در این شرایط آب رادیاتور در مخزن باقی می‌ماند و مایع خنک‌کننده به میزان کافی در اطراف پیشرانه وجود ندارد. با این وصف بررسی دوره‌ای و هواگیری سیستم خنک‌کننده پیشرانه می‌تواند از ایجاد خرابی و هزینه‌های سرسام‌آور آن جلوگیری کند.

خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور وظیفه انتقال هوا به داخل رادیاتور و خنک کردن آب برگشتی از موتور را بر عهده‌ دارد. امروزه در برخی خودروها فن‌ها به‌وسیله قطعاتی الکترونیکی کنترل می‌شوند و تا رسیدن آب رادیاتور به دمایی معین به کار خود ادامه می‌دهند.

اگر این قطعه الکترونیکی آسیب ببیند یا پره‌های فن دچار شکستگی شوند جریان هوا به‌درستی وارد رادیاتور نمی‌شود و در نتیجه دمای مایع خنک‌کننده به میزان کافی کاهش نمی‌یابد و موجب داغ کردن موتور خودرو می‌شود.

خرابی واترپمپ (پمپ آب)

خنک شدن موتور به ورود مایع خنک‌کننده با یک سرعت خاص و ثابت بستگی دارد. خرابی و شکستگی پروانه داخل واترپمپ می‌تواند از سرعت این کار کاسته و موجب کاهش آب ورودی به پیشرانه و افزایش دمای آن شود. به‌منظور جلوگیری از داغ شدن موتور خودرو به‌صورت دوره‌ای موارد زیر را بررسی و در صورت نیاز تعویض نمایید

  • تعمیر یا تعویض پمپ آب
  • تعمیر رادیاتور
  • تعویض ترموستات
  • تعویض به‌موقع روغن موتور
  • بررسی و اطمینان از سلامت لوله‌های سیسم خنک‌کننده

اکنون با ۵ مورد از علل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر آشنا شدیم اما حالا زمان آن رسیده است که راهکار حل این مشکل را بدانیم.

یازده راهکار برای جلوگیری از داغ شدن موتور ماشین

  • ماشینتان را در سایه پارک کنید

شما می توانید تفاوت دمای بین سایه و آفتاب را حس کنید، پس ماشینتان نیز می تواند. پارک ‌کردن در سایه نه تنها ماشینتان را خنک نگه می دارد بلکه عمرش را نیز افزایش می دهد. سایه ای پیدا نمی کنید؟ پس از سایه بان استفاده کنید تا گرما به داخل نفوذ نکند.

  • از سایه بان استفاده کنید

نگهداری از سایه بان در ماشین همیشه به شما کنک خواهد کرد چرا که‌ همیشه نمی توانید مطمئن شوید مکان خنک و سایه پیدا کنید. این محافظ های اشعه آفتاب از گرم شدن بیش از حد کابین خودرو جلوگیری می کنند همچنین از خراب شدن کابین داخل خودرو با اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند. شما ممکن است بخواهید از محافظ های درست شده مخصوص مدل ماشینتان استفاده کنید. این محافظ ها می توانند در برابر اشعه های آفتاب موثرتر واقع شوند.

  • پنجره هایتان را دودی کنید

هر مغازه صافکاری یا ابزار فروشی محله تان  می توانند پنجره هایتان را دودی کنند یا شیشه ها را با یک لایه ی نازکی بپوشانند تا ماشینتان را خنک نگه دارد و از ماشینتان در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کند.

  • کمی از شیشه ها را پایین نگه دارید

پنجره های بسته هوای گرم را محفوظ نگه می دارند و شیشه به عنوان رسانا عمل کرده و گرما را به داخل هدایت می کند، کمی از پنجره ها را باز نگه دارید تا هوای گرم تخلیه شود و در صورت وجود سانروف نیز می توانید آن را کمی باز کنید.

البته اطمینان حاصل کنید که پنجره ها را زیاد پایین ‌نکشید تا کسی نتواند به داخل ماشین دست یابد. اگر شیشه هایتان را کمی پایین کشیده اید حتما حواستان به آب و هوا باشد تا با یک باران تابستانی شدید داخل ماشینتان خیس آب نشود.

  • دریچه های هوای کف ماشین را باز کنید

بیشتر مردم وقتی سوار ماشین می شوند، دریچه های هوا روی داشبورد را تا حد آخرش باز می کنند اما بهتر است دریچه های کف خودرو را باز کنید تا جریان هوا بیشتر شود.

هوای گرم همیشه به سمت بالا می رود؛ بنابراین دریچه های کف را تا اخر باز کنید تا هوای گرم را به بیرون هدایت کند سپس وقتی ماشین خنک شد می توانید دریچه های بالا را نیز باز کنید.

  • استفاده از سیستم هوای تازه در سیستم خنک کننده خودرو

برای ۱۰ دقیقه از سیستم هوای تازه در سیستم خنک کننده تان استفاده کتید. استفاده از جریان هوای داخل، به این معناست که همان هوای گرم داخل ماشینتان را به جریان می اندازد. این قسمت را باید بعد از خنک شدن ماشین استفاده کنید.

  • حواستان به آمپر آب ماشینتان باشد

این سنجه که روی داشبورد قرار دارد، سوزنی دارد که همواره باید وسط را نشانگر باشد؛ اگر به سمت گرما حرکت کند، باید کنار بکشید و اجازه دهید موتور کمی خنک شود.

  • بخاری را روشن کنید تا موتور خنک شود

روشن ‌کردن بخاری در روز های گرم تابستانی شاید آخرین کاری باشد که بخواهید انجام دهید اما با این کار هوای گرم موتور را به داخل هدایت می کنید که باعث خنک شدن موتور می شود. با این کار مشکلات زیربنایی را حل نمی کنید اما راهکار خوبی برای مسافرت های طولانیست.

  • خنک کننده موتور بریزید

این مورد در ماه های گرم سال بسیار حائز اهمیت است. برای چک کردن مقدار خنک کننده کاپوت ماشین را باز کنید و مخزن خنک کننده را پیدا کنید. مقدار آن با خط های روی مخزن نشان داده می شود. اگر مقدارش پایین است، به راحتی مقدار مناسبی از مایع را بریزید و سپس دربش را محکم ببندید.

خنک کننده موتور معمولا بصورت مخلوطی ۵۰/۵۰ از خنک کننده و آب فروخته می شود یا اینکه می توانید خنک کننده غلیظ بخرید ‌و خودتان با آب مخلوط کنید.

راهنمایی: هیچ گاه خنک کننده را به موتور داغ نریزید اجازه دهید موتور قبل از باز کردن در مخزن و ریختن مایع خنک شده باشد.

  •  به عوض کردن باتری ماشینتان هم فکر کنید

اگر باطری ماشین  شما بیش از ۳ سال است که کار می کند، ممکن است دیگر مثل قبل تر ها عملکرد نداشته باشد؛ بنابراین ماشینتان مجبور است بیشتر کار کند و این خود باعث داغ کردنش می شود. مکانیکتان می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید باطری تان را عوض کنید یا نه.

  • رادیاتورتان را توسط یک‌ تعمیرکار تمیز کنید

حتی اگر مایع خنک کننده تان را همیشه در مقدار مناسب نگه می دارید، به تدریج کثیف خواهد شد و باید عوض شود. تمیز کردن رادیاتور که به عنوان تمیز کردن خنک کننده نیز شناخته می شود، شامل دور ریختن خنک کننده قدیمی رادیاتور، شستن با مایع مخصوص و ریختن مایع خنک کننده جدید است.

مکانیک ها هر ۴۰۰۰۰ مایل یا ۶۴۰۰۰ کیلومتر یکبار به تمیز کردن رادیاتور پیشنهاد می کنند؛ اما شما طبق گفته کارخانه ی مبدا ماشینتان عمل کنید.

 

هنگام جوش آوردن و داغ شدن موتور چه کار کنیم؟

توصیه می کنیم در هنگام بالا رفتن آمپر ماشین و جوش آوردن و داغ شدن موتور موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • اگر خودرو در حال حرکت است آن را متوقف کنید و کاپوت آن را بالا بزنید تا گردش هوای آزاد دمای موتور را کاهش دهد. توجه کنید که به هیچ وجه نباید درب مخزن رادیاتور یا مخزن انبساط را باز کنید. چرا که آب رادیاتور به دلیل دمای بالا فشار زیادی دارد و بلافاصله پس از باز شدن درب ها به بیرون پاشیده و موجب سوختگی شدید می شوند.
  • اگر فن ها کار نمی کنند با روشن کردن کولر آنها را وارد مدار کنید. حتی اگر با روشن کردن کولر نیز فن ها به کار نیوفتادند مقداری آب به روی پره های رادیاتور بپاشید. تاکید می کنیم که هرگز آب را به روی موتور نریزید چرا که کاهش دمای ناگهانی موجب آسیب دیدن سرسلیندرها و قطعات داخلی موتور خواهد شد.
  • در فن های الکتریکی سنسور دما یا رله فن و در فن های مکانیکی تسمه پروانه در چک کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
  • در صورتی که با وجود کار کردن فن ها آمپر ماشین پایین نیاید احتمالا سطح آب رادیاتور خودرو پایین است. به این منظور باید خودرو را خاموش کنید و پس از سرد شدن موتور آب رادیاتور را به آن اضافه کنید. ذکر این نکته حیاتی ست که خاموش کردن خودروی جوش آمده ممکن است باعث چسبیدن رینگ پیستون ها به دیواره سیلندرها شود بنابراین تا زمان خنک شدن موتور در حدی که ماشین روشن نشود باید تک استارت بزنید.

 

برای تکمیل مبحث کارهایی که لازم است هنگام جوش آوردن و داغ شدن موتور ماشین انجام دهیم بهتر از موارد زیر رو مطالعه کرده و رعایت کنید:

  • سیستم خنک کننده را ببندید و ‌بخاری را تا آخر باز کنید

هرچه سریع تر کولر را ببندید تا فشار موتور کمتر شود. سپس بخاری را تا آخر باز کنید. با این کار تمام گرمای موتور را به داخل هدایت می کنید با این کار از داغ شدن بیشترش جلوگیری می کنید تا بتوانید کنار بزنید.ممکن است گرمای بخاری اذیتتان کند اما این بهای کوچکی است که باید بپردازید تا از بهای بزرگتر تعمیر موتور جلوگیری کند.

  • مکان امنی پیدا کنید و کنار بزنید

کنار بزنید و ماشین را خاموش کنید اجازه دهید موتور خودرو ۱۵ دقیقه خنک شود. حواستان به آمپر آب ماشین  باشد که باید هنگام خنک شدن موتور به حالت عادی برگردد.

حین انتظارتان برای خنک شدن ماشین(وقتی چشمتان به آمپر آب نیز هست)، فکرتان را جمع کنید و از کسی کمک بخواهید. به دوستتان یا جرثقیل زنگ بزنید یا به امداد خودروهای جاده زنگ بزنید و کمک بخواهید. هر زمانی زنگ بزنید آنها کمک اعزام خواهند کرد.

  • خنک ‌کننده را چک کنید و اگر نیاز بود بریزید (اگر همراهتان دارید)

اگر مقدار خنک کننده تان پایین است، ریختن مقدار مناسبی می تواند از موتورتان محافظت کند و از داغی بیش از حد قبل از تعمیر و کمک خواستن پیشگیری کنند.

البته این کار شاید زیاد مفید نباشد اگر شلنگ خنک کننده تان گرفته باشد یا منشا مشکلتان فن رادیاتور خراب یا واترپمپ باشد. طرز ریختن خنک کننده را از راهنمای ماشینتان بپرسید و جای مخزن را یاد بگیرید.

  • موتور را دوباره راه بیاندازید

اگر ماشینتان با جرثقیل حمل نمی شود، اکنون می توانید با احتیاط استارت بزنید و به سمت نزدیک ترین تعمیرگاه برانید. حین این کار حواستان به آمپر آب نیز باشد که اکر به سمت گرما حرکت می کند کنار بزنید و اجازه دهید ماشین خنک شود.

چه کارهایی را نباید هنگام داغ شدن موتور ماشین انجام دهیم؟

  • دست و پایتان را گم نکنید

درست است که موتور ماشینتان نمی تواند خودش را خنک و خونسرد نگه دارد، اما شما که می توانید خونسرد باشید! از راندن نوسانی بین خودروها و کوبیدن روی ترمز پیش از کنار زدن ماشین خودداری کنید.

  • به رانندگی ادامه ندهید

اگر موتورتان داغ کرده ولی همچنان کار می کند، هنر نمی کنید که همچنان از آن کار کار می کشید. بله درست است ممکن است با این کار شما به مقصدتان قبل از اینکه موتور کامل بایستد، برسید اما با این‌کار موجب مشکلی عظیم تر و پر هزینه تر خواهید شد.

  • بلافاصله کاپوت را باز نکنید

اگر کنار زدید، منتظر بمانید تا موتور کمی خنک شود سپس کاپوت را باز کنید و همه ‌چیز را چک کنید. بالا زدن بلافاصله کاپوت شما را در ریسک سوختگی و آسیب دیدگی از بخار و دود قرار می دهد. صبر کردن کلید اصلی است.صبر کنید آمپر آب ماشین کمی عادی تر شود سپس کاپوت را بالا بزنید.

  • در حل مشکل ماشینتان درنگ نکنید

یک موتور داغ کرده خود به خود مشکلش را حل نخواهد کرد؛ حتی اگر بعد از ریختن مایع خنک کننده خوب به نظر برسد. هرچه بیشتر بماند، بدتر خواهد شد. مشکل موتورتان را ریشه ای حل کنید و از داغ شدن موتور ماشین خود به سادگی نگذرید.

 

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵