ساده ترین نکات فنی خودرو که لازم است بدانیم 

 

 ساده ترین نکات فنی خودرو که لازم است بدانیم 

اگر خودرو در یک جاده لغزنده و برفی شروع به سُرخوردن کرد یا چرخ‌ها قفل شد و خودرو از مسیر عادی انحراف پیدا کرد، به‌هیچ‌وجه محکم روی پدال ترمز نکوبید . 

هنگامی که یک وسیله به‌ویژه یک کالای فنی نظیر خودرو را جهت استفاده طولانی‌مدت خریداری می‌کنید، قطعا نیاز است تا برخی نکات ساده پیرامون نحوه تعامل راحت‌تر با آن دستگاه را نیز در ذهن داشته باشید تا هنگام ضرورت، از دانش خود استفاده کنید.

هم‌چنین باید از روغن استاندارد و فیلتر‌های مناسب استفاده کنید تا پیشرانه در همه حال به بهترین وجه خدمات خود را ارائه دهد. ضمنا فیلتر روغن نیز باید در هرمرتبه سرویس تعویض شود. هم‌چنین بهتر است هر روز سطح روغن موتور و مایع خنک‌کننده رادیاتور را چک و از عدم نشتی آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

چراغ‌ها یا نشان‌گر‌های هشدار پشت آمپر را بشناسید

روی صفحه آمپر پشت فرمان، نشان‌گر‌های مختلفی وجود دارند که در قالب رنگ‌های گوناگون، اطلاعات مشخصی را به آگاهی راننده می‌رسانند. در این میان، چراغ‌های زرد و قرمز حکم هشدار یا توقف کامل خودرو را دارند.

چراغ چک اتومبیل (زرد رنگ) معمولا اگر به‌تن‌هایی روشن شود، صرفا بروز ایراد در سیستم برق و جرقه خودرو را به راننده اطلاع می‌دهد؛ به عنوان مثال، بروز نقص در سامانه‌های سیم‌کشی، سنسورها، برق شمع‌ها و غیره، می‌تواند منجر به روشن‌شدن چراغ چک شود. در این حالت، اگر عملکرد موتور خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است، معمولا می‌توان با اتومبیل به نزدیک‌ترین تعمیرگاه برق خودرو مراجعه کرد؛ در غیر این صورت، بهتر است خودرو متوقف شود و تعمیرکار ماهر جهت تشخیص و رفع عیب به محل بیاید.

اما چراغ دیگری که به‌محض روشن شدن آن باید حتما اتومبیل را از حرکت بازداشت، چراغ stop است که نشانه بروز ایراد جدی در سیستم روغن‌کاری، یاتاقان‌ها یا سایر بخش‌های فنی پیشرانه است. در این صورت، لازم است وسیله نقلیه هر چه سریع‌تر متوقف شود و با خودروی ویژه یدک‌کش به تعمیرگاه انتقال یابد. البته بروز ایراد در سنسور فشار روغن یا فشنگی روغن نیز می‌تواند موجب روشن‌شدن چراغ استپ شود؛ اما با این حال، این موضوع برای یک راننده عادی به‌هیچ‌وجه در مرحله اول قابل‌تشخیص نخواهد بود.

هنگام لیزخوردن خودرو، به‌شدت ترمز نکنید

اگر خودرو در یک جاده لغزنده و برفی شروع به سُرخوردن کرد یا چرخ‌ها قفل شد و خودرو از مسیر عادی انحراف پیدا کرد، به‌هیچ‌وجه محکم روی پدال ترمز نکوبید؛ بلکه تا حد امکان خونسردی خود را حفظ کنید و پا را از روی پدال گاز بردارید؛ سپس بهتر است با فشاردادن کامل کلاچ و چرخاندن فرمان به سمتی که قسمت عقب خودرو انحراف پیدا کرده است، سعی کنید تعادل را برقرار کنید و اتومبیل را به مسیر عادی بازگردانید. در خودرو‌های اتوماتیک نیز، صرفا لازم است پا را از روی پدال گاز بردارید و با چرخش فرمان، تعادل را برقرار کنید.

هم‌چنین اگر سرعت خودرو بیش از حد بالا است و نیاز به ترمزگیری احساس می‌شود، به جای فشردن یک‌باره پدال، باید چندین مرتبه با فشار اندک روی ترمز فشار اعمال کنید تا از سرعت خودرو به‌گونه‌ای ایمن کاسته شود.

در خودرو‌های مدرن‌تر نیز که از سیستم کنترل کشش و پایداری برخوردارند، بهتر است پیش از ورود به جاده‌های لغزنده، این سامانه‌ها وارد مدار شوند تا خودرو به صورت اتوماتیک از بروز انحراف و لغزش در چرخ‌ها تا حد امکان جلوگیری کند.

نکات رانندگی در آب‌وهوای مه‌آلود را بدانید

رانندگی در هوای مه‌آلود به دلیل دید بسیار پایین شما و رانندگان مقابل، نیاز به رعایت برخی تمهیدات دارد تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

ابتدا باید سرعت خودرو را تا حد امکان در محدوده مطمئنه پایین آورید و سپس چراغ‌های سوپایین و مه‌شکن را روشن کنید تا خودرو‌های مقابل از حضور شما در مسیر اطلاع پیدا کنند. سپس باید فاصله طولی با خودرو‌های جلویی را حفظ کنید؛ کاملا صبور باشید و از انجام هرگونه مانور خطرناک در طول مسیر، خودداری کنید.

در صورت پاره‌شدن تسمه تایم، به‌هیچ‌ وجه استارت نزنید

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود، قطعا موتور و مجموعه اتومبیل از تکاپو باز خواهند ایستاد. در این صورت، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، این است که از استارت‌زدن اکیدا خودداری کنید و اتومبیل را با یدکش به تعمیرگاه برسانید. استارت‌زدن در زمانی که تسمه تایم از مدار خارج شده است، می‌تواند موجب بروز ایرادات بیشتر در سرسیلندر و به‌ویژه سوپاپ‌ها و پیستون‌های موتور شود.

با اقدامات ضروری هنگام پارگی سیم کلاچ آشنا باشید

در حالت عادی، با فشردن پدال کلاچ و قراردادن دنده در حالت ۱ می‌توان اتومبیل را به حرکت درآورد؛ اما اگر سیم کلاچ یا پمپ روغن کلاچ از کار بیفتد و این سامانه دیگر نتواند فعالیت خود را به هر دلیل ادامه دهد، چطور می‌توان اتومبیل را به راه انداخت؟

در این زمان، لازم است خودرو را خاموش کنید و سپس اهرم گیربکس را در وضعیت دنده یک قرار دهید. کمی پدال گاز را بفشارید و در حالتی که هیچ مانعی سر راه اتومبیل نیست، استارت بزنید. احتمالا خودرو با یک جهش اولیه شروع به حرکت خواهد کرد و شما می‌توانید به حرکت با دنده یک ادامه دهید.

اگر نیاز به تعویض دنده و سبک‌تر کردن آن داشتید، باید بدانید که می‌توان خودرو را در حالت روشن به‌راحتی در وضعیت خلاص قرار داد؛ سپس باید همان‌طور که خودرو به حرکت خود ادامه می‌دهد، پدال گاز را در وضعیتی قرار دهید که بتوانید پس از کمی تلاش با اهرم تعویض دنده و احتمالا شنیدن برخی صدا‌های ناهنجار، گیربکس را در حالت دنده دو بگذارید. البته تا حد امکان باید از این عمل خودداری کنید؛ اما در مواقع اضطرار، می‌توان به همین صورت دنده‌ها را سبک یا سنگین کرد. این امر نیاز به تبحر دارد و اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بهتر است با مراکز خدماتی تماس بگیرید.

جمع‌بندی

اتومبیل یک موجود زنده نیست؛ اما ازآن‌جایی‌که حرکت دارد و ما به‌طور روزمره از این وسیله استفاده می‌کنیم، نیاز است موردتوجه ویژه قرار داشته باشد؛ به‌خصوص برخی موارد ساده نظیر سطح روغن موتور، میزان مایع خنک‌کننده، بازرسی چشمی قسمت زیرین پیشرانه جهت اطمینان از عدم نشتی موتور و… می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی در بخش‌های فنی خودرو جلوگیری کند.

هنگام رانندگی نیز رعایت جانب احتیاط، توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم‌تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت‌گیری غیرمجاز و به‌طور کلی عدم تعجیل در رانندگی، نکات بسیار مهمی هستند که باید از سوی هر راننده‌ای رعایت شوند تا همگی بتوانیم مسافرت‌هایی ایمن و لذت‌بخش را تجربه کنیم.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵