تسمه تایمینگ چیست؟ تعویض آنرا جدی بگیرید!

تسمه تایمینگ چیست؟ تعویض آنرا جدی بگیرید!

 

در همه خودروهاي رايج، تسمه ای وجود دارد که  قطعاتی از جمله دینام، واترپمپ، کمپرسور كولر و  احتمالا فرمان هيدروليك از آن استفاده میکنند.  چون معمولا این تسمه از بیرون نصب میشود  بنابراین میتوانید آن را از قسمت جلوی موتور  ببینید.فروش خودرو، البته در خودروهای دیفرانسیل جلو، موتور  اغلب به صورت عرضي نصب میشود. تسمه معمولا  یک نوار مارپیچ است که حول پولي هاي گوناگون  حرکت میکند. اگر پوسیدگی يا فرسودگي از جمله  ترک، ساییدگی و موارد مشابه به آن در تسمه  مشاهده کردید، باید برای تعویض آن اقدام کنید.  تسمه نیز مانند دیگر قطعات خودرو عمر مفیدی دارد  و باید در زمان معینی عوض شود تا مانع آسیبهای  شدید و جدی به موتور خودرو گردد.

اغلب موتورها یک تسمه تایمینگ يا زمان‌بندي نيز دارندکه از دید پنهان است که میل‌لنگ در قسمت پایین موتور را به سرسیلندر در قسمت بالا وصل می‌کند. این تسمه باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند. بسیاری از موتورها از زنجیر تایمینگ به جای تسمه استفاده می‌کنند. تفاوت کلیدی زنجیره تایمینگ در این است که معمولا به تعویض دوره‌ای نیاز ندارد. تسمه تایمینگ معمولا بعد از طی مسافت ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد كه البته زمان درست آن را بایددر دفترچه راهنماي خودروتان ملاحظه كنيد.

اگر تسمه تایمینگ پاره شود، خودرو خاموش خواهد شد و دیگر قادر نیستید آن را روشن کنید،‌اما در بعضی خودروها بعداز این که تسمه تایمینگ پاره شد، می‌توان دوباره آن را روشن کرد. اما درنظر داشته باشید که به خاطر دینام، زیاد نمی‌توانید رانندگی کنید. بدون دینام، باید به نیروی الکتریکی حاصله از باتری اتکا کنید. با این که تسمه می‌تواند بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر دوام داشته باشد اما باید به صورت دوره‌ای بازرسی شود. اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، بهتر است دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه   کنید.

اين در بعضی از خودروهای امروزی مانند هیوندای که چهارسیلندر است بعد از شش سال یا ۹۶ هزار کیلومتر و یا بعد از دو سال یا ۲۴ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد. فولکس واگن این کار را بعد از ۶۴ هزار کیلومتر توصيه مي‌كند اما در بعضی از خودروهای فورد بعد از طی مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتر اين كار صورت می‌گیرد. هزینه تعویض تسمه دينام در کشورهای مختلف فرق می‌کند که از ۷۵ تا بیش از ۱۵۰ دلار متغیر است. گاهی اوقات ممکن است با شنیدن سیگنال‌های هشدار متوجه شویدکه زمان تعویض تسمه فرارسیده است؛ هنگامی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می‌گیرید، صداهای قیژقیژ از تسمه دينام می‌شنوید.

در بعضی از خودروها اگر تسمه تایمینگ پاره شود يا روي پولي رد كند، پیستون‌ها همچنان به سمت بالا و پایین حرکت می‌کنند اما چون زمان‌بندي به هم خورده است، سوپاپ‌ها با پيستون‌ها برخورد كرده و خم می‌شوند. تعویض تسمه‌تایم بسیار مهم است و چون به آسانی قابل رویت نیست باید آن را به تعمیرگاه مجاز ببريدتا نگاه دقیق‌تری به آن بیندازد. براي زمان تعويض اين قطعه توصیه‌های گوناگوني وجود دارد. برای نمونه، تعویض تسمه‌تایمینگ در بعضی از خودروهای شورولت بعد از طی مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد.

در بعضی از موتورها، تسمه تایمینگ واترپمپ را نیز به حرکت در می‌آورد. بعضی از تعمیرگاه‌ها تعویض هم‌زمان واترپمپ و تسمه را توصیه می‌کنند. این کار قابل توجیه است زیرا اگر واتر پمپ چند ماه بعد از تسمه تایمینگ خراب شود، تعمیرکار مجبور است دوباره نگاهی به موتور بیندازد، قطعات را از هم باز کند و سیستم خنک‌کننده را عوض کند و بابت چند ساعتی که به بررسی این کار مي‌پردازد، اجرت قابل توجهي خواهدگرفت. بنابراین اگر می‌خواهید حیران و سرگردان نمانید، به تعویض به موقع تسمه‌ها توجه کنید تا بعدها هزینه بیش‌تری را متحمل نشوید. تسمه تایمینگ یک تسمه الستیکی دندانه‌دار است که به میل‌لنگ اجازه می‌دهد تا دور میل‌سوپاپ بچرخد. یک تسمه تایمینگ گاهی اوقات تسمه سوپاپ نیز نامیده می‌شود. میل‌سوپاپ، سوپاپ‌ها را در یک حرکت هم‌زمان با پیستون‌های موتور باز و بسته می‌کند. اگر تسمه تایمینگ پاره شود، موتور از کار می‌افتد و معمولا باعث آسیب‌های شديد می‌شود.

این است که بازدید منظم تسمه تایم از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر تسمه شل شود یا سر بخورد، سوپاپ‌ها در زمان ناامناسب باز شده و پیستون‌ها آسیب می‌بینند. در اين هنگام معمولا صداي ناهنجاري به گوش مي‌رسد و توصيه مي‌شود كه در اين گونه مواقع به سرعت پدال كلاچ را تا انتها فشار دهيد تا از ادامه آسيب جلوگيري شود. معمولا تعویض تسمه تایمینگ هر ۶۰ هزار تا ۸۰ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد. تسمه تايمینگ یک باند لاستیکي بزرگ ااست که در بعضی جاها دندانه‌دار شده و اجازه می‌دهد که میل‌لنگ دور میل‌سوپاپ بچرخد. نام تسمه تایمینگ از این قضیه ناشی می‌شود که مسوولیت حرکت هم‌زمان میل لنگ و پیستون‌ها را بر عهده دارد.

بازرگانی تسمه فلاح ارائه دهنده انواع تسمه تایمینگ اصل در بازار ایران 

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵