چند تا از علائم های خرابی خودرو که باید مورد توجه قرار گیرد 

 

 

 

چند تا از علائم های خرابی خودرو که باید مورد توجه قرار گیرد 

۱.استشمام بوی بد در داخل کابین به‌عنوان اولین علامت خرابی خودرو

استشمام بوی ناخوشایند یکی از علائم خرابی خودرو است. بی‌توجهی به این موضوع هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد. دلایل احساس این بو عبارتند از:

• نشت روغن و مایع خنک‌کننده رادیاتور

• حرکت گازهای خطرناک اگزوز به داخل کابین

استشمام بوی بد و خرابی خودرو

در برخی از مواقع این بو به دلیل خروج گازهای سمی از داخل اگزوز است. در صورت استشمام بوی بد از داخل کابین باید هرچه سریع‌تر آن را به یک فرد متخصص نشان دهید. گاهی ورود این بو به داخل کابین، روی بدن سرنشینان خودرو اثر می‌گذارد. برای مثال با ورود بو منو اکسید کربن سرنشینان احساس خواب‌آلودگی می‌کنند. در این شرایط باید سریعاً شیشه‌ها را پایین کشیده و راهی نزدیک‌ترین تعمیرگاه شوید.

 

۲.افت قیمت ماشین از طریق صدمه به بدنه و خراشیدگی آن

اهمیت به نظافت و سلامت بدنه ماشین برای حفظ ارزش آن بسیار مهم است. مشاهده خراش و ازبین‌رفتن لایه روی بدنه، قیمت ماشین به نسبت شدت صدمات وارد شده، افت پیدا می‌کند. این صدمات در گذشت زمان به زنگ‌زدگی و خوردگی تبدیل می‌شوند. قسمت‌های آسیب‌دیده بدنه خودرو از مقاومت کم‌تری در برابر ضربه‌های احتمالی در آینده برخوردار هستند. شدت این موضوع در گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند و عدم رسیدگی به آن اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

مقاومت پایین بدنه آسیب‌دیده خودرو

بدنه و اسکلت ماشین جزو بخش‌های اصلی و گران ماشین هستند که افت قیمت زیادی را برای ماشین به ارمغان می‌آورد. ارزش بالای این قطعه تا حدی است که توجه سارقان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. 

 

۳.تنها چراغی که روشن ماندن آن نگران‌کننده است، چراغ هشدار

روشن شدن چراغ‌های ماشین نشانه سلامت آن‌ها است. اما تنها چراغی که روشن ماندن آن باعث نگرانی راننده می‌شود چراغ هشدار است. روی قسمت جلویی خودرو چند چراغ وجود دارد که با روشن شدن ماشین فعال می‌شوند. هریک از این چراغ‌ها سنسوری برای بررسی عملکرد هر قسمت اتومبیل دارد. چراغ هریک از این موارد بعد از بررسی کامپیوتر ماشین خاموش می‌شود. روشن ماندن هریک از این چراغ‌ها زنگ خطری برای وجود مشکل در آن قسمت خودرو است.

چراغ هشدار یکی از علائم خرابی ماشین

با مشاهده ایراد در کار یک بخش خودرو توسط کامپیوتر، چراغ آن قسمت به‌عنوان زنگ خطر روشن می‌ماند. بهترین و ساده‌ترین روش برای پیداکردن خرابی ماشین توجه به این علائم است. اما چگونه دلیل روشن ماندن چراغ را متوجه شویم؟ چگونه ماشین سالمی داشته باشیم ؟ با مشاهده چراغ روشن بهتر است که آن را توسط دیاگ کنترل کنید. این وسیله دلیل اصلی روشن ماندن چراغ داشبورد را به‌درستی تشخیص می‌دهد.

 

۴.سلامت اگزوز یکی از معیارهای اصلی سلامت ماشین

اگزوز سیله‌ای در قسمت عقبی ماشین است که گازهای حاصل از احتراق از طریق آن خارج می‌شود. در صورت خروج دود با بوی نامطبوع و سوزش چشم در صورت تماس با آن، حتماً خرابی در سیستم سوخت‌رسانی و برق ماشین وجود دارد. رنگ هر دود نشانه متفاوتی دارد:

• خروج دود سیاه رنگ از اگزوز ماشین نشانه روغن‌سوزی در اتومبیل است

• خروج دود آبی از اگزوز به معنی سوختن روغن با بنزین است

• خروج دود سفید حاکی از مخلوط شدن آب یا ضدیخ با بنزین است

بی‌توجهی به این نکات ریز و تأخیر در تعمیر ماشین، هزینه‌های گزافی را به همراه دارد.

دود سیاه نشانه وجود مشکل در اتومبیل

 

۵.صدای سوت ترمز یکی از علائم خرابی اتومبیل

ترمز یکی از اجزای ماشین است که در صورت آسیب خطرات زیادی به بار می‌آورد. دلیل تولید صدا بعد از استفاده از ترمز حاکی است از:

• به پایان رسیده لنت ترمز

• کیفیت پایین ساخت ترمز

• قرارگرفتن لنت در جای اشتباه

خرابی ترمز و شنیدن صدا از آن، یکی از علائم خرابی ماشی

ترمز نقش مهمی در سلامت جانشینان اتومبیل دارد؛ به همین خاطر با مشاهده اولین نقص در آن حتماً و سریعاً آن را به یک شخص متخصص نشان دهید. بازرسی دوره‌ای ترمز جزو الزامات ایمنی اتومبیل است.

 

۶.آیا لرزش کابین ماشین به موتور آن مربوط می‌شود؟

اتومبیل در یک مسیر صاف بدون هیچ لرزشی باید مسیر خود را طی کند. این مسئله به موتورماشین مربوط می‌شود. اگر ماشین را به بدن انسان تشبیه کنیم، موتور به‌عنوان قلب تپنده ماشین در نظر گرفته می‌شود. به‌طورکلی موتور شامل دو بخش مکانیکی و برقی است. این دو قسمت ماشین در عملکرد درست آن نقش مهمی به همراه دارند. کلیه این اجزا با یک حرکت منظم باعث حرکت درست و اصولی خودرو می‌شوند. کوچک‌ترین نقص در هریک از این اجزا باعث اختلال در عملکرد وسیله نقلیه می‌شود. بدون شک به مشاهده هرگونه لرزشی در فرمان و بدنه ماشین ممکن است به دلایل زیر باشد:

• عدم عملکرد درست شمع

• گرفتگی لوله بنزین

• تمیز نبودن فیلتر بنزین

برای جلوگیری از وقوع این مشکلات فنی خودرو باید روغن و تسمه آن را به‌صورت مرتب تعویض کنید. همچنین بهتر است که در صورت مشاهده این مسئله، آن را به یک شخص متخصص نشان دهید. موتور یک قطعه حیاتی برای ماشین است.

 

لرزش خودرو به دلیل وجود خرابی در موتور

۷.خرابی ماشین به دلیل لرزش فرمان، هفتمین علامتی که نیازمند توجه است

فرمان جزئی از ماشین است که کنترل و هدایت آن را به عهده دارد. با بروز مشکل در غربیلک، دلیل را باید در کوئل، شمع، وایر و موتور جست‌وجو کرد. امروزه فرمان ماشین‌ها به نرمی حرکت می‌کند. در صورت وجود مشکل در چرخش فرمان موارد زیر به کنترل نیاز دارند:

• کنترل باد چهار لاستیک

• کنترل سطح مایع هیدرولیک

• کنترل سلامت تسمه هیدرولیک

لرزش فرمان به دلیل خرابی جلوبندی اتومبیل

همچنین در صورت انحراف به راست و چپ در صورت رهاکردن ماشین باید به سراغ تعمیر جلوبندی ماشین بروید.

 

۸.توان پایین ماشین با فشار پدال به دلیل مشکل سوخت‌رسانی

آیا شما هم بعد از فشار پدال گاز متوجه توان پایین خودرو شده‌اید؟ برای حل این خرابی باید به سراغ سیستم سوخت‌رسانی ماشین رفت. دلایل زیر ممکن است باعث بروز این حادثه شود:

• کثیفی انژکتور

• نشتی لوله سوخت

• کثیفی فیلتر بنزین

• از کارافتادگی پمپ بنزین

باتوجه‌به قرارگرفتن صافی بنزین در داخل باک، تعویض آن کار ساده‌ای نیست؛ به همین خاطر بهتر است آن را به یک متخصص نشان دهید. اگر به ایرادات این قسمت از خودرو اهمیت ندهید، شاید دردسر بزرگی برایتان به وجود آورد.

سرویس دوره‌ای، روشی ساده برای جلوگیری از خرابی‌های پرهزینه

هر خرابی علائمی دارد که به شناخت و حل مسئله کمک می‌کند. برخی از این مشکلات با امکانات ساده برطرف می‌شود. اما برخی از آن‌ها عمقی و به بررسی یک شخص فنی نیازمند است. برای جلوگیری از هزینه اضافی و آسیب به ماشین، بهتر است آن را به‌صورت منظم چکاپ کنید. ما در این مقاله به بررسی علائم خرابی ماشین پرداختیم. به نظر شما ماشین هرچند وقت یکبار نیاز به کنترل دارد؟ دیگر علائم خرابی ماشین را شما بگویید.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵