سیستم مولتی پلکس خودرو و وظایف آن

 

 

سیستم مولتی پلکس خودرو و وظایف آن

سیستم مولتی پلکس که در بعضی از خودروهای تولید داخلی وجود دارد چیست و چه‌کاری انجام می‌دهد؟ 

همانطور که می دانید در هر خودرو، واحدهای مجزای الکتریکی وجود دارند که برای رساندن  جریان برق به آن‌ها به سیم‌کشی مخصوصی نیاز داریم. از سوی دیگر این واحدهای الکتریکی مستقلی بدین منظور در خودرو وجود داشته باشد. به همین دلیل  برای مدت های طولانی رشته های انبوه و پیچیده ای از انواع سیم ها در سیم کشی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. حجم انبوه سیم‌ها از یک‌سو اندکی به وزن خودرو اضافه می‌کند و از سوی دیگر با گسترش تجهیزات رفاهی و ایمنی خودروها روز به روز بر این میزان افزوده می شود.

روند سیم کشی خودرو از طریق  اتصالات سیم های مشخصی در  بخش‌های مختلف خودرو انجام می گیرد. در این شرایط عیب‌یابی بخش‌های مختلف نیز عملا با مشکلاتی مواجه می‌شود و باعث می‌شوند یافتن و رفع عیب یک بخش خاص نیاز به طی مسیر سیم‌ها داشته باشد که پروسه زمان‌بری می باشد.

در واقع از همین رو بود که ایده اصلی استفاده از سیستم مولتی پلکس در خودروها مطرح شد. در این سیستم به‌طور ساده فرمان‌های لازم برای کارکرد بخش‌های مختلف خودرو از یک مسیر مشترک عبور می‌کند اما هر فرمان به‌گونه‌ای کدگذاری می‌شود که تنها همان بخش خاص برای آن واکنش نشان دهد. به‌عنوان نمونه ممکن است مسیر سیم کشی برق به بوق خودرو با چراغ‌های جلو و راهنما و یا مه شکن مشترک باشد. وقتی راننده راهنمای مربوطه را فعال می‌کند، پیغامی در این مسیر مشترک  ارسال می شود که در طی مسیر خود از بوق و چراغ جلو و مه شکن هم عبور می‌کند اما با توجه به آنکه کد پیغام با کد مورد نیاز این بخش‌ها یکسان نیست هیچ ‌یک از این قسمت ها واکنشی به آن نشان نمی‌دهند. اما وقتی این پیغام به راهنما می‌رسد کد موردنظر را شناسایی کرده و واکنش نشان می‌دهد.

به این ترتیب عملاً می‌توان با یک  رشته سیم نیازهای متعددی  را برطرف کرد. به این ترتیب از یک‌سو حجم سیم‌کشی خودرو کاهش پیدا کرده و حاصل آن کاهش امکان خرابی سیستم می باشد. از سوی دیگر عیب‌یابی این سیستم نیز آسان‌تر از عیب‌یابی سایر سیستم‌های مبتنی بر سیم‌کشی سنتی است. البته در نقطه مقابل به دلیل پیچیدگی ساختاری این سیستم، تعمیرکاران سنتی ت نمی توانند نسبت به تعمیر آن اقدام کنند و به همین دلیل در صورت تعمیر آن از جانب این تعمیرکاران  شاهد خرابی هایی در این سیستم خواهیم بود.

کنترل حالت رانندگی

در تبلیغات بسیاری از خودروهای وارداتی عباراتی مانند «کنترل یا تنظیم وضعیت رانندگی» و عباراتی از این قبیل را مشاهده می کنیم. می خواهید بدانید منظور از این عبارت چیست و به چه چیزی اشاره می کند؟

این سیستم در خودروها  با دگمه‌ای که  Drive Mode نام دارد فعال می شود. با فشردن  دکمه Drive Mode وضعیت‌های متفاوتی بر روی مانیتور خودرو به نمایش در می‌آید. هدف اصلی از نصب این سیستم آن است که بتوان تا حدی خودرو را شخصی‌سازی  و یا سفارشی کرد به این معنی که راننده با توجه به شرایط رانندگی خود بتواند وضعیت خودرو را تنظیم کند.

این تنظیمات در خودروهای مختلف شامل تغییرات در پارامترهای گوناگون بوده و هر وضعیت در خودروهای مختلف نام متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال در خودروهای اسپرت، بین وضعیت رانندگی شهری، رانندگی اسپرت یا رانندگی در پیست می توانید یکی از آنها را انتخاب ‌کنید. با این وجود در خودروهای شخصی  و عمومی هم غالبا این دکمه وضعیت نرمال، کم مصرف یا وضعیت اسپرت را نمایش می دهد. در خودروهای اسپرت و گران‌قیمت، با انتخاب هر وضعیت پارامترهای زیادی تغییر می‌کند که حتی شامل میزان نرمی و سفتی سیستم تعلیق یا میزان انتقال گشتاور در دیفرانسیل و میزان آزادی ESP در پیچ‌ها نیز می‌شود.

اما در خودروهایی که به‌طور معمول وارد بازار ایران می‌شوند، با فشردن این دگمه و انتخاب وضعیت متفاوت، بین یک رانندگی عادی، رانندگی کم مصرف و اسپرت تغییر وضعیت خواهید داد. در وضعیت کم مصرف یا اقتصادی واکنش پدال گاز کندتر است و دنده‌ها در دورهای موتور پایین‌تری تعویض می‌شوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. در وضعیت اسپرت ولی عکس این ماجرا اتفاق می افتد یعنی واکنش پدال گاز سریع‌تر خواهد بود و دنده‌ها در دورهای موتور بالا و گاهی سریع‌تر تعویض می‌شوند. ضمن آن که در بعضی از خودروها، با این تغییرات، نورپردازی پشت آمپر هم تغییر می‌کند. در نهایت به‌طور پیش‌فرض وضعیت رانندگی نرمال انتخاب شده است و بسیاری از رانندگان این وضعیت را تغییر نمی‌دهند ضمن آنکه برای یک رانندگی اقتصادی یا اسپرت، با تنظیم میزان فشردن پدال گاز هم می‌توان تا حد زیادی به نتایج یکسان رسید.

پمپ‌ بنزین خودرو

در سیستم سوخت‌رسانی خودروهای جدید، پمپ‌بنزین خودرو درون باک نصب می‌شود تا به این ترتیب صدای ناشی از کارکرد آن در داخل خودرو از میان برود. پمپ‌بنزین در اصل یک DC Motor  یا به‌طور ساده‌تر یک آرمیچر است که با دور موتور بسیار بالا به ‌طور پیوسته عمل می‌کند. البته همین مسأله هم باعث گرم شدن آن می‌شود. خنک سازی پمپ‌بنزین خودرو از طریق بنزین موجود در باک خودرو انجام می شود.

از همین رو به‌طور طبیعی مشکلی برای کارکرد آن وجود ندارد. اما اگر میزان بنزین در باک خودرو همیشه کم باشد با توجه به اینکه پمپ نمی‌تواند درون بنزین غوطه‌ور شود عملاً گرمای آن از بین نمی رود و به تدریج گرمتر می شود. این مسئله شاید در زمستان و هوای سرد مشکل‌ساز نشود ولی در هوای گرم به ‌مرور باعث آسیب به DC Motor و در نهایت سوختن آن می‌شود. از همین رو توصیه می‌کنیم تا حد امکان اجازه ندهید باک خودرو خالی شود و همواره سطح مناسبی از بنزین در باک خودرو داشته باشید.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵