پنج عامل عمده خرابی بلبرینگ چرخ ماشین چیست  ؟

 

 

پنج عامل عمده خرابی بلبرینگ چرخ ماشین چیست  ؟

         

۵ دلیل عمده صدای بلبرینگ چرخ (و اینکه صدای آن چگونه به نظر می‌رسد)

تشخیص صدای بلبرینگ ممکن است مشکل باشد چون ممکن است با صدای تایر اشتباه گرفته شود. حتی وقتی تشخیص دهید مشکل از بلبرینگ است، تشخیص این‌که مشکل از کدام چرخ است، سخت است.

هدف اصلی بلبرینگ چرخ ایجاد شرایطی است که در آن چرخ با حداقل اصطکاک بچرخد. وقتی خودرو توقف می‌کند، بلبرینگ‌ها شروع به خنک شدن کرده و خلائی از لوبریکنت، هوا و فلز تماسی ایجاد می‌شود.

نشت بند باید این خلأ را نگه دارد در غیر این صورت توپی آب‌بندی‌شده یا بلبرینگ شروع به داخل کشیدن هوا می‌کند که دارای آب و سایر ناخالصی‌ها و آلودگی‌هاست که به‌نوبه خود موجب خرابی و صدای بلبرینگ می‌شود.

 

چه چیزی موجب بلند شدن صدا از بلبرینگ چرخ می‌شود؟

بلبرینگ‌های چرخ به چرخ متصل و دائماً در حال چرخش‌اند. ازآنجایی‌که چرخ‌ها هنگام رانندگی با جاده در تماس‌اند، ممکن است دلایل مختلفی برای خراب شدن و یا ایجاد صداهای عجیب وجود داشته باشند. در اینجا پنج دلیل عمده سروصدای بلبرینگ را بررسی می‌کنیم:

شماره ۱- نصب نادرست

اگر بلبرینگ‌ها را به‌تازگی تعویض کرده‌اید، عجیب است که به این زودی خراب‌شده باشند. تنها توضیح این است که بلبرینگ‌های چرخ آسیب‌دیده‌اند زیرا به‌اشتباه و برخلاف توضیحات تولیدکننده نصب‌شده باشند.

شماره ۲ – عبور خودرو از آب عمیق

مهندسان، نشت بند بلبرینگ چرخ را طوری طراحی کرده‌اند که فشار از آن خارج شود. آن‌ها در کارخانه با یک لوبریکنت بر پایه نفت نصب می‌شوند. تنها مشکل این است که روان کننده نمی‌تواند از ورود آب به داخل جلوگیری کند.

این بدان معناست که اگر از خیابانی مملو از آب (مثلاً در هنگام سیل) بگذرید، بلبرینگ‌ها در معرض رطوبت قرار می‌گیرند. در این حالت، رطوبت با روان کننده ترکیب‌شده و آن را بی‌اثر می‌کند که موجب می‌شود بلبرینگ در معرض اصطکاک اضافی و خرابی قرار بگیرد.

امکان تعمیر یا سرویس کردن بلبرینگ‌های پیشرفته چرخ وجود ندارد و در این حالت ناچارید بلبرینگ را تعویض کنید.

شماره ۳- رانندگی در جاده‌های ناهموار

بلبرینگ‌های چرخ تمام فشار وزن خودرو را تحمل می‌کنند. اگر روی مسیری پر از دست‌انداز یا برآمدگی رانندگی کنید، بلبرینگ به‌راحتی در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

وقتی به چیزی برخورد می‌کنید، ساچمه‌های بلبرینگ به داخل حلقه (رینگ شیاردار که بلبرینگ قرار دارد) فشار داده می‌شود که به خاطر آن عیوب کوچکی در بلبرینگ ایجاد می‌شود.

رانندگی با این بلبرینگ‌های معیوب، موجب ایجاد گرما و اصطکاک بیشتری می‌شود. گرما به‌سرعت موجب جدا شدن تکه‌هایی از بلبرینگ می‌شود که روان کننده را آلوده می‌کند و خرابی بلبرینگ را تسریع می‌کند. بااین‌حال ممکن است چند ماه طول بکشد تا خرابی به چشم بیاید.

شماره ۴ – تایرهای نامتوازن و یا شوک‌های بد

سیستم چرخ به بلبرینگ، تایر، سگ دست، پلوس و ... بستگی دارد. وقتی تایرها نامتوازن باشند، برخی از قطعات ممکن است آسیب‌دیده و سروصدا ایجاد کنند.

شماره ۵- برخورد ضربه محکم به چرخ ماشین

بلبرینگ‌ها دائماً در حال حرکت‌اند و به سایر اجزایی که در قسمت قبل توضیح داده شد متصل‌اند؛ بنابراین اگر چرخ و محدوده آن در معرض تصادف قرار بگیرد، بلبرینگ‌ها نیز به‌احتمال‌زیاد آسیب می‌بینند و سروصدا تولید می‌کنند.

نکته بسیار مهم ! 

از خرید بلبرینگ های چرخ ارزان قطعا اجتناب کنید و هنگام خرید از فروشنده بخواهید درون فاکتور اصلی بودن بلبرینگ را برای شما مکتوب کند. اگر از بلبرینگ اصلی استفاده کنید تا مدتها از تعویض ان مصون خواهید بود و از همه مهم تر زندگیتان به مخاطره نخواهد افتاد .

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵