علت آتش گرفتن خودرو

 

علت آتش گرفتن خودرو

 

 علت آتش گرفتن خودرو یا در‌ واقع بهتر بگوییم علت‌های آتش گرفتن خودرو از مواردی است که باید از آن‌ها آگاهی پیدا کنیم و ریسک‌های این اتفاق را کاهش دهیم. بر اساس آمار‌ها مشخص شده است که ۲۰ درصد از کل آتش سوزی‌ها مربوط به اتومبیل‌ها می‌باشد. در این مطلب می‌خواهیم درباره علت آتش گرفتن خودرو بحث کنیم و راه‌های تعمیر یا برطرف کردن این ایرادات را جستجو نماییم. همان‌طور که حدس می‌زنید هیچ گاه تنها یک دلیل به تنهایی باعث آتش سوزی خودرو نخواهد شد بلکه مجموعه‌ای دلایل در کنار هم شرایطی را بوجود می‌آورند که خودرو آتش می‌گیرد و بسیاری از این موارد، قابل بررسی و جلوگیری می‌باشند. با این حال در همین ابتدای مطلب، به شما توصیه می‌کنیم که اگر خودرو آتش گرفت، از آن خارج شوید و دور‌تر بایستید. همچنین حتماً یک کپسول آتش نسانی مخصوص خودرو، تهیه کرده و در اتومبیل نگهداری کنید تا در مواقع نیاز از آن استفاده کرده و از شدت خسارات بکاهید. در این مطلب علت آتش گرفتن خودرو را دسته بندی می‌کنیم و به طور مفصل به هر مورد می‌پردازیم...

دلایل آتش گرفتن خودرو

دلایل آتش گرفتن خودرو، همان‌طور که گفتیم معمولاً مجموعه‌ای از ایرادات هستند که در کنار هم شرایط خطرناکی را بوجود می‌آورند. باید بدانید که بعضی از این ایرادات قابل جلوگیری می‌باشند. برای مثال با انجام تعمیرات و نگهداری مرتب از خودروی خود می‌توانید مطمئن باشید که بسیاری از دلایل آتش گرفتن خودرو را از بین می‌برید. پس بهتر است بر اساس یک برنامه منظم، خودروی خود را برای سرویس‌های کلی به تعمیرگاه‌های معتبر ببرید. تعدادی از دلایل آتش گرفتن خودرو را در ادامه بخوانید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل نقص در طراحی

آتش گرفتن خودرو به دلیل نقص در طراحی یکی از مواردی است که سهم فراوانی در آتش سوزی‌های خودرو ندارد. تمام کارخانه‌های تولید خودرو، پیش از عرضه خودرو، کنترل های کیفی ر

انجام می‌دهند و حتی اگر ایرادی از چشم آن‌ها دور بماند و خودرو در دست مشتریان باشد و آتش بگیرد و دلیل آن نقص طراحی باشد، تمام مدل‌های خودرو مذکور به کارخانه فراخوانده می‌شوند زیرا این ایراد بر اعتبار برند سازنده، تأثیر می‌گذارد. بنابراین برند‌های معتبر خودرو سازی، چنین ایرادی را ساده نمی‌گیرند و مشکل آن را برطرف می‌نمایند. متأسفانه این علت یعنی نقص طراحی که باعث آتش سوزی می‌شود، تحت کنترل شما نیست. بنابراین اگر خودرو شما آتش گرفت حتماً از آن خارج شده و دور شوید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل تعمیرات اشتباه

آتش گرفتن خودرو به دلیل تعمیرات اشتباه یکی از عوامل انسانی است که در این زمینه دردسرساز می‌شود. البته در نظر داشته باشید که تعمیرات به طور معمول نمی‌تواند دلیل آتش سوزی شود ولی اگر تعمیرکار با دقت عمل نکند، ریسک این اتفاق بیشتر می‌شود. برای مثال سهل انگاری در تعویض سیم کشی‌ها کهنه، واشر‌های مستعمل و … از جمله مواردی است که منجر به اتفاقات بدی خواهند شد. بنابراین حتماً تعمیرگاه‌های معتبر را برای تعمیر خودروی خود انتخاب کنید و همان‌طور که گفتیم بر اساس یک برنامه‌ریزی دقیق، تعمیرات و نگهداری خودرو را انجام دهید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل تصادفات

آتش گرفتن خودرو به دلیل تصادفات از جمله عواملی است که تحت کنترل شما نیست. می‌توانید با رعایت قوانین رانندگی و احتیاط لازم از تصادفات جلوگیری کنید. سازندگان خودرو درباره ایمن سازی اتومبیل در مقابل آتش سوزی، نکات مهمی را در نظر می‌گیرند که باز هم به طراحی خودرو مربوط می‌شود. بنابراین وقتی تصادف رخ بدهد، موانع فیزیکی در بدنه خودرو وجود دارند که صدمات مهم جلوگیری می‌کنند. حال اگر ضربه وارد شده خیلی جدی باشد، مانع هم از بین می‌رود و قسمت‌های حساس و خطرناک اتومبیل صدمه می‌بینند. برای مثال اگر باک بنزین، باتری و قسمت‌های الکتریکی حساس موتور صدمه ببینند، یا همه موارد دست به دست هم بدهند، کافی است جرقه‌ای ایجاد شود و با سوخت برخورد داشته باشد، انفجار و آتش سوزی، قطعی خواهد بود. بنابراین در صورت بروز تصادفات جدی، از اتومبیل خارج شده و از آن دور بایستید.

 

آتش گرفتن خودرو به دلیل اقدام‌ها عمدی

آتش گرفتن خودرو به دلیل اقدام‌ها عمدی با اینکه دور از انتظار است ولیکن اتفاق می‌افتد. دلایل اینکه چرا باید شخصی خودرو را به آتش بکشد، متنوع هستند و از جرایم سنگین به حساب می‌‌آیند. خوشبختانه کارشناس‌های متخصص می‌توانند این موارد را بررسی کنند. این هم از جمله مواردی است که تحت کنترل شما نیست و در صورت بروز چنین اتفاقاتی باید با نیرو‌های انتظامی تماس بگیرید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل اتصالات باتری‌های هیبریدی

آتش گرفتن خودرو به دلیل اتصالات باتری‌های هیبریدی همان‌طور که از نام آن متوجه شدید برای اتومبیل‌هایی رخ می‌دهند که با انرژی برق کار می‌کنند یا میزان استفاده آن‌ها از بنزین بسیار پایین‌تر است. در نمونه‌های ابتدایی خودرو‌های مذکور این ایراد چندین بار باعث آتش سوزی خودرو شد به این صورت که اگر خودرو با سرعت بالا به اشیای در جاده برخورد می‌کرد و این برخورد باعث صدمه به باتری‌ها می‌شد، این باتری‌ها اتصالی کرده و جرقه می‌زدند و عوامل احتراق را بوجود می‌آورند. البته این ایراد در خودرو‌های جدید هیبریدی به کلی برطرف شده است.

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن سیستم اگزوز

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن سیستم اگزوز یکی از مواردی است که عاملی مهمی در آتش سوزی خودرو‌ها بوده و معمولاً چندان جدی تلقی نمی‌شود. این وظیفه سیستم اگزوز است که آلودگی ناشی از سوختن بنزین را به خارج از خودرو، هدایت کند بنابراین معمولاً دمای حرارت آن بالا است. حالا اگر به دلیل وجود ذرات ریز ناشی از ناخالصی‌های بنزین یا روغن سوزی، دمای سیستم اگزوز بالا‌تر از حد نرمال برود، عایق‌های اطراف آن می‌سوزند و بعد از چند بار رانندگی، حادثه بزرگتری یعنی آتش سوزی خودرو رخ می‌دهد. باز هم سرویس و نگهداری منظم از خودرو، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند.

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن موتور

آتش گرفتن خودرو به دلیل داغ شدن موتور از دلایل مهم و معمول است که باید به آن توجه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید به میزانی که خودرو حرکت کرده و کار کند، دمای موتور بالا‌تر می‌رود ولی اگر به دلیل ایرادات فنی، دمای موتور بیش از حد طبیعی شود، تمام مایعات موجود در خودرو مانند بنزین، روغن و آب، بخار شده یا در حالتی مانند قطرات ریز به اطراف پاشیده می‌شوند. این اتفاقات دست به دست هم می‌دهند تا خودرو آتش بگیرد. اگر متوجه شدید که خودرو داغ کرده است حتماً بدون فوت وقت آن را به تعمیرگاه انتقال بدهید. تعمیرکار مجرب، با بررسی ساده، دلیل این اتفاق را می‌فهمد و آن را تعمیر می‌نماید.

آتش گرفتن خودرو به دلیل نشت مایعات

آتش گرفتن خودرو به دلیل نشت مایعات در صورتی که تجهیزات و اتصالات خودرو کهنه باشند، بسیار احتمال دارد. چند نوع مایع مهم در خودرو وجود دارند که تقریباً همه آن‌ها، قابل اشتعال بوده و در تمام مدتی که خودرو روشن است، در کل موتور در حرکت می‌باشند. این مایعات عبارتند از بنزین، روغن هیدرولیک، مایع خنک کننده وحالا اگر شیلنگ‌ها یا اتصالات دیگر پاره شده یا نشتی داشته باشند، حادثه‌ای تلخی را بوجود می‌آورند. مانند موارد دیگر با رسیدگی مرتب به خودرو می‌توانید این ایرادات را بر طرف کرده و از آتش سوزی خودرو جلوگیری کنید.

در آخر توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو تمام مواردی را که نام بردیم در نظر بگیرید تا سفر‌های مطمئنی داشته و خسارات مالی هم متحمل نشوید. همان‌طور که در طی مطالعه مطلب متوجه شدید بررسی اتصالات الکتریکی، اتصالات مربوط به بنزین و مایعات دیگر از مهم‌ترین موارد برای بررسی کردن می‌باشند که در صورت نگهداری و تعمیر آن‌ها تا حد زیادی از آتش سوزی‌های احتمالی خودرو جلوگیری خواهید کرد.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵