آیا پیستون قطعه مهمی در اتوموبیل میباشد ؟

 

 

آیا پیستون قطعه مهمی در اتوموبیل میباشد ؟

پیستون در قلب یک موتور رفت و برگشتی قرار دارد. این متشکل از یک تکه فلز مدور در حال حرکت با حلقه‌های پیستون است تا پس از نصب در سیلندر موتور، به یک مهر و موم هوا محکم برسید.

پیستون از طریق یک پین پیستون و گودون به یک میله اتصال متصل می‌شود، که به نوبه خود به میل لنگ متصل می‌شود.

در موتورهای چهار زمانه (بنزینی و دیزلی) اتومبیل، فرایند جذب، تراکم، احتراق و اگزوز بالای پیستون در سر سیلندر صورت می‌گیرد که پیستون را مجبور به حرکت به بالا و پایین می‌کند (یا در یک موتور تخت به داخل و خارج می‌رود) درون سیلندر، باعث می‌شود که میل لنگ چرخانده شود.

 پیستون یک نیروگاه است                                                     

پیستون یک قسمت اساسی از موتور احتراق داخلی است که در تبدیل سوختی که برای پر کردن اتومبیل خود به انرژی استفاده می‌کنید و ماشین را به جلو هدایت می‌کند، کلیدی است.

پیستون یک جز متحرک است که برای انتقال نیرو از گازی که در سیلندرها به میل لنگ منبسط می‌شود تا چرخ‌ها چرخانده شود، استفاده می‌شود. آن‌ها برای تبدیل حرکت خطی در سیلندرها به یک حرکت دایره‌ای که می‌تواند چرخ‌ها را تغذیه کند، مورد نیاز است.

پیستون از چه ساخته شده است؟

برای افزایش کارایی و ماندگاری موتور، باید قطعات سبک باشند. در نتیجه، پیستون‌ها معمولاً از آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند اما حلقه‌های پیستون که معمولاً از بالا به پایین از یک حلقه فشرده سازی، یک حلقه پاک کن و یک حلقه روغن تشکیل می‌شوند از چدن یا فولاد ساخته می‌شوند.

حلقه روغن هنگام حرکت پیستون، روغن را از دیواره سیلندر پاک می‌کند اما به مرور زمان می‌تواند سایش کند و حلقه‌های دیگر می‌توانند باعث شوند روغن از میل لنگ به داخل محفظه احتراق حرکت کند.

مصرف بیش از حد روغن و دود سفید ناشی از لوله های خروجی اگزوز نشانگر سایش حلقه پیستون است. موتورهای احتراق داخلی می‌توانند با یک سیلندر کار کنند.

اکثر خودروها چهار یا شش موتور دارند. موتورهای شعاعی که معمولاً در هواپیماهای پروانه‌ای استفاده می‌شوند، دارای تعداد عجیب سیلندر و پیستون برای عملکرد نرم‌تر هستند.

پیستون‌ها همچنین در موتورهای احتراق خارجی، که در غیر این صورت موتور بخار نامیده می‌شوند، وجود دارد که در آن آب در یک دیگ بخار گرم می‌شود و از بخار حاصل برای رانش یک جفت پیستون (به طور معمول) در سیلندرهای خارجی، که پس از آن چرخ‌ها را حرکت می‌دهد، استفاده می‌شود. موتورهای دوار سیلندر یا پیستون ندارند. 

موتور احتراق

موتور احتراق داخلی اتومبیل شما انرژی خود را با سوزاندن بنزین یا گازوئیل بدست می‌آورد. گازهایی که در اثر سوزاندن سوخت در دمای بالا تولید می‌شوند، برای هدایت پیستون‌ها و متعاقباً انتقال انرژی برای چرخاندن چرخ‌های وسیله نقلیه شما استفاده می‌شوند.

پیستون اساساً یک صفحه فلزی ضخیم است که گاز را در داخل سیلندرها فشرده می‌کند.

قطر صفحه به اندازه عرض سیلندرها است به طوری که هیچ هوا و سوختی نمی‌تواند از کناره‌ها خارج شود. این یک چرخه را کامل می‌کند، از بالای سیلندر شروع به باز شدن دریچه ای می‌کند که سیلندر را با هوا و سوخت پر می‌کند.

سپس پیستون برای فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت به سمت پایین می‌رود. مهم است که مخلوط قبل از احتراق فشرده شود زیرا این امر باعث انفجار بیش‌تر و استفاده موثرتر از سوخت می‌شود.

سپس شمع به منظور اشتعال سوخت و ایجاد انفجار، جرقه ایجاد می‌کند. نیروی ناشی از انفجار پیستون را حرکت داده و دریچه اگزوز باز می‌شود تا سوخت سوخته و دود از سیلندر خارج شود.

همانطور که پیستون به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند، قسمت بالای میله اتصال نیز به سمت بالا و پایین حرکت کرده. پایین میله اتصال در موقعیتی ثابت نیست که به آن اجازه دهد به جای حرکت خطی، با یک حرکت دایره‌ای حرکت کند.

این حرکت دورانی همان چیزی است که برای چرخاندن چرخ‌ها استفاده خواهد شد. این فرایند در تمام مدت زمانی که موتور شما روشن است بارها و بارها با سرعت بالا تکرار می‌شود.

انواع مختلف پیستون ماشین

پیستون موتور انواع مختلفی دارد که مهم ترین آنها عبارت است از:

  • پیستون پهن
  • پیستون کم قطر یا لاغر
  • پیستون نمکی یا سدیمی
  • پیستون فریونی

آیا در هواپیما و جنگنده‌ها پیستون به کار رفته است؟

شاید به دلیل اینکه هواپیما داری موتور احتراق خارجی است و نیازی به پیستون ندارد شما فکر کنید که در هواپیما و جنگنده‌ها پیستون به کار نرفته است، ولی این استدلال درست نیست.

هواپیما‌ها برای حرکت روی باند و آماده شدن برای پرواز نیاز به یک موتور و گیربکس دارند. پس برای هواپیما نیز موتور و پیستون موتور در نظر گرفته شده است. پیستون موتور در این سیستم بسیار پهن و دارای شاتون با طول زیادی است.

و در آخر اینکه 

بنابراین می‌توان به راحتی درک کرد که پیستون کاملاً برای کارهای داخلی وسیله نقلیه شما حیاتی است. بدون پیستون، هیچ راهی برای تبدیل انرژی خام موجود در بنزین یا گازوئیل به نیرویی وجود ندارد که بتواند چرخ‌ها را بچرخاند و وسیله نقلیه شما را به جلو ببرد.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵