ویژگی‌های یک لاستیک خوب چیست؟

 

 

ویژگی‌های یک لاستیک خوب چیست؟

۱- طرح آج لاستیک

فراموش نکنیم که طرح‌های آج تایر علاوه بر زیبایی، هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.  آج لاستیک به علت ارتباط مستقیم با سطح زمین در تمام مدت رانندگی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است .طرح آج ها  نقش بسزایی در راندن آب سطح جاده به طرفین و همینطور دور کردن سنگریزه و شن دارد. یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد طرح آج، کنترل حرارت تایر و در نهایت قدرت فرمانگیری است. 

۲- عمر آج لاستیک

عمر آج لاستیک یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام خرید تایر می‌بایست به دقت مد نظر قرار گیرد. عمر آج هر لاستیکی با عنوان سایش آج (Tread Wear) بر روی دیواره تایر حک شده است و شامل اعدادی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ است. هر چه مقدار عدد حک شده بیشتر باشد عمر اج بیشتر است. میانگین سایش آج در بین تمامی برندهای تایر ۳۰۰ است .

۳- تاریخ تولید

تایر نیز مانند بسیاری از فرآورده‌های دیگر دارای تاریخ مصرف است. حال نکته این است که از کجا تاریخ تولید لاستیک را بفهمیم؟ پیدا کردن تاریخ تولید لاستیک کاری است بسیار آسان. اگر به نوشته‌های درج شده در دیواره لاستیک در هنگام خرید دقت کنید، عددی ۴ رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می‌سازد. دو عدد اول نشان دهنده تعداد هفته و دو عدد بعدی سال تولید را نشان می‌دهد.

۴- بار مجاز

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، مقدار باری است که می‌توانیم روی لاستیکها وارد کنیم که به آن شاخص وزن لاستیک گفته می‌شود. در بسیاری مواقع بدون توجه به فشاری که بار اضافی به لاستیک‌ها وارد می‌کند، اقدام به حمل بار با خودرو خود می‌کنیم. عبور از حد مجاز شاخص بار، امکان انهدام لاستیک را افزایش داده و حتی ممکن است موجب تصادف شود. برای اطلاع از شاخص بار تایر خود می‌بایست به دیواره رجوع کنید و برای نمونه عدد (۹۸) بر روی تایر بدین معنی است که این تایر ۷۵۰ کیلوگرم بار را می‌تواند تحمل کند، در نتیجه مجموع وزن خودرو و سرنشین‌ها نباید از ۳۰۰۰ کیلوگرم بیشتر شود. در ادامه می‌توانید جدول شاخص بار را برای اطلاع از تمامی اعداد مشاهده نمایید.

 

۵- سرعت مجاز

سرعت مجاز هر لاستیک، حداکثر سرعتی است که لاستیک می‌تواند به مدت ۱۰ دقیقه تحمل کند. این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z بیان می‌شود. شاخص‌های سرعت در جدول پایین قابل مشاهده است.

۶- اندازه تایر

هر خودرویی تایر با سایز خاصی را نیاز دارد و تا حدود خاصی می‌توان تایر با اندازه متفاوتی استفاده کرد.

۷- مقاومت حرارتی

مقاومت حرارتی لاستیک‌ها نقش مهمی در عمر لاستیک دارد و  با حروف لاتین مشخص می‌شوند. مقاومت حرارتی لاستیک‌ها از بالاترین تا پایین‌ترین درجه، با حروف A-B-Cمشخص می‌شوند. تایرهای مکسس دارای بالاترین استاندارد مقاومت حرارتی می‌باشند.

۸- چسبندگی

یکی دیگر از ویژگی‌های لاستیک خوب چسبندگی بالای آن به ویژه در جاده‌های خیس و برفی است. داشتن چسبندگی بالا به این معنی است که این تایر، خودروی حامل خود را در جاده‌های خیس، در مسافت کوتاهتری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایین‌تر، متوقف می‌کند. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، با حروف AA-A-B-Cتعریف می‌شود

 

دیگر موارد قابل توجه در هنگام انتخاب تایر مناسب

  • حتما از لاستیکی استفاده کنید که دارای استاندارد (SWR)باشد.
  • در هنگام انتخاب تایر خود به نوع خودرو، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و میزان دما توجه کنید.
  • بازدیدهای دوره‌ای لاستیک‌های خودرو به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر امری واجب وحیاتی است.
  • باد لاستیک‌های خو را حداکثر ماهی یک بار کنترل کنید.
  • بهتر است تمام لاستیک‌های خودرو از یک شرکت باشند و مشخصات یکسانی داشته باشند.
  • هیچ‌گاه لاستیک‌های رادیال و بایاس پلای را به طور هم‌زمان بر روی یک خودرو استفاده نکنید.
  • از بالانس چرخ‌ها هرگز غافل نشوید.
  • در هنگام کنترل فشار باد، لاستیک‌ها بایستی سرد باشند و در حالتی که لاستیک‌ها گرم می‌باشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.
  • هیچ‌گاه از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده استفاده نکنید.
  • لاستیک زاپاس را در شرایط مناسبی نگهداری کرده و باد آن را همراه با فشار باد لاستیک‌های دیگر کنترل کنید.
  • نتیجه استفاده از لاستیک‌های غیر استاندارد خودرو، وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو خواهد بود. از آن مهم‌تر سلامت سرنشینان به خطر می‌افتد.
  • فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو باعث آسیب رساندن به لاستیک ها میشوند. پایین بودن فشار باد در هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک میشود و عمر لاستیک را به شدت کاهش میدهد. اگر لاستیک از دو طرف خورده شود ولی در بخش میانی سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی است و اگر فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است.
  • از رینگ های زنگ زده ،پوسیده ،تاب دار و جوشکاری شده نباید به هیچ وجه استفاده شود.
  • عمق آج لاستیک های خودرو را باید مرتبا بررسی و کنترل کرد. بهتر است قبل از اینکه کاملا لاستیک صاف شود از زیر خودرو خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتی سرنشینان جلوگیری شود.

بازرگانی تسمه فلاح  ارائه دهنده انواع تسمه های ماشینی ، تسمه های صنعتی و کشاورزی ، انواع نوار نقاله ، انواع رولیک و غلطک ، تسمه تایمینگ ، تسمه پروانه ، انواع توری سرند در سایزهای متنوع ، انواع پیچ و مهره و انواع زنجیر در بازار تهران

تلفن تماس: ۰۹۱۲۶۸۸۱۰۱۴  و ۰۲۱۳۳۹۹۱۰۹۶

 

دفتر مرکزی : تهران - خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم الاطبا جنوبی ، کوچه حشمتی ، مجتمع تجاری نور ، طبقه اول - واحد ۲۰۶

کد پستی : ۱۱۱۶۶۶۳۱۱۱

تلفن : ۳۳۹۹۱۰۹۶ ـ ۳۳۹۴۵۱۲۱ ـ۳۳۹۳۶۴۹۰ـ ۳۳۹۳۶۴۵۹ ـ ۳۳۹۳۶۴۳۸

فکس : ۳۳۹۳۵۹۶۱
موبایل : ۱۴ ۱۰ ۶۸۸ ۰۹۱۲(فلاح)

 

.

کانال تلگرام : https://t.me/fallahtrading
پشتیبانی واتس آپ و تلگرام : ۰۹۱۰۶۴۹۰۲۲۲
ساعت کاری : شنبه تا چهارشنبه ۹ صبح الی ۱۸
پنج شنبه ۹ صبح الی ۱۵